اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه و حقوق موضوعه

اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه و حقوق موضوعه

ثمن شناور
بیع با ثمن شناور
اعتبار بیع با ثمن شناور
اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه
اعتبار بیع با ثمن شناور در حقوق
صحت بیع با ثمن شناور در فقه
نظریه‌ کفایت قابلیت تعیین ثمن
پایان نامه بیع با ثمن شناور
ضرورت و فواید شناور بودن ثمن

رفتن به سایت اصلی

هدف از این پایان نامه اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه و حقوق موضوعه می باشد.که در فصل اول به اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه پرداخته می شود و در فصل دوم اعتبار بیع با ثمن شناور در حقوق بررسی خواهد شد.

 

 

 

 یکی از قواعدی که در میان فقها و حقوقدانان دارای شهرت بسیاری می باشد و علاوه بر این شهرت مورد تأیید هر شخص آشنا با تجارت و اصول حقوقی و عرفی حاکم بر آن است، لزوم تعیین بهای کالا و اجناس مورد معامله در زمان تشکیل قرارداد است. این نکته خدشه ناپذیر و مسلّم است که طرفین توافق، باید عوضین را به طور مشخص بشناسند و جهل و ابهامی نسبت به آنها نداشته باشند، به بیان دیگر متعاملین باید بدانند در مورد چه توافق می کنند و چه چیزی را در مقابل چه چیزی معاوضه  می نمایند و در غیر این صورت ارکان توافق آنها متزلزل می باشد.

 

 

یکی از مباحثی که این تحولات اعتقادی در حوزه قراردادها به وجود آورد است تغییر در اصل لزوم تعیین قطعی عوضین در هنگام قرارداد است. تجار و شرکت های بزگ تجاری با انگیزه های مختلف برآنند که کالای خود را پیش خرید نموده و مواد اولیه مورد نیاز خود را پیش خرید نمایند و برای جلوگیری از ورود ضرر، تعیین قطعی ثمن را به آینده، مثلاً زمان تحویل کالا، محول نمایند. در اینجا بر خلاف بیع سنتی، فرشنده نمی داند کالای خود را به چه بهایی فروخته و خریدار نیز نمی داند کالا را به چه بهایی خریده است. این نوع قراردادها که در آن، ثمن در هنگام انعقاد قرارداد به طور کامل معلوم نیست، بیع با ثمن شناور نام دارد.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مبحث اول:مفاهیم   �
گفتار اول:مفهوم مبیع و ثمن   �
بند اول: مفهوم مبیع   �
بند دوم: مفهوم ثمن   �
بند سوم: ضابطه تشخیص   �
گفتاردوم:مفهوم ثمن شناور   �
گفتار سوم:ارزش و کارکرد شناور بودن ثمن   �
اعتبار بیع با ثمن شناور

 

فصل اول:اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه    

مبحث اول:لزوم تعیین قطعی ثمن به عنوان شرط صحت بیع   �
گفتار اول:نظریات فقها درخصوص‌لزوم‌تعیین‌قطعی‌ثمن ،به عنوان شرط صحت بیع   �
بند اول:فقهای شیعه   �
بند دوم:فقهای اهل سنت   �
گفتار دوم:ادله‌ی نظریه‌ی لزوم تعیین قطعی ثمن ،به عنوان شرط صحت بیع   �
بند اول:اجماع   �
بند دوم:روایت نبوی«نهی النبی عن بیع الغرر»   �
بند سوم:روایات خاصه   �
گفتارسوم:نقدوبررسی‌ادله‌نظریه‌ی لزوم‌تعیین‌قطعی‌ثمن‌به‌عنوان شرط صحت بیع   �
بند اول:بررسی اجماع فقها   �
بند دوم:بررسی روایت نبوی«نهی النبی عن بیع الغرر»   �
الف)تعریف غرر   �
ب)رابطه غرر و جهل   �
بند سوم:بررسی روایات خاصه   �
مبحث دوم:بررسی صحت بیع با ثمن شناور در فقه   �
گفتار اول:آراء فقها   �
بند اول:فقهای شیعه   �
بند دوم:فقهای اهل سنت و جماعت   �
گفتار دوم:نقد و بررسی آراء فقها   �
بند اول:بررسی سخن ابن جنید اسکافی   �
بند دوم:بررسی سخن شیخ یوسف بحرانی   �
بند سوم:بررسی سخن آیت الله  العظمی خویی   �
بند چهارم:بررسی سخن ذکر شده از اهل سنت و جماعت    �
بند پنجم:بهره ای دیگر از صحیحه رفاعه

    

فصل دوم:اعتبار بیع با ثمن شناور در حقوق موضوعه    

مبحث اول:نظریه‌ی لزوم تعیین قطعی ثمن در عقد بیع    

گفتار  اول:علم تفصیلی به ثمن   �
بند اول:تعریف معلوم و معین بودن ثمن   �
الف)معین بودن   �
ب)معلوم بودن   �
بند دوم:بررسی علت لزوم علم تفصیلی به ثمن   �
بند سوم:زمان لزوم علم تفصیلی به مورد معامله   �
گفتار دوم:حدود معلوم بودن ثمن در معاملات و نقش عرف   �
مبحث دوم:نظریه‌ی کفایت قابلیت تعیین ثمن   �
گفتار اول:ضرورت و فواید شناور بودن ثمن   �
گفتار دوم:بررسی ادله پیروان نظریه کفایت قابلیت تعیین ثمن   �
نتیجه گیری:   �
منابع و مأخذ:    

منابع و مأخذ:    

 

اهداف مدیریت ارتباط با مشتری از دیدگاه های مختلف و دلایل حرکت سازمانها به سوی آن

اهداف مدیریت ارتباط با مشتری از دیدگاه های مختلف و دلایل حرکت سازمانها به سوی آن مدیریت ارتباط با مشتری پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری  لزوم پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری ضرورت مدیریت…

پاورپوینت شمع کوبی و انواع روش های آن در 85 اسلاید کاربردی همراه با شکل و تصاویر به طور کامل و جامع ی‬‎

پاورپوینت شمع کوبی و انواع روش های آن در 85 اسلاید کاربردی همراه با شکل و تصاویر به طور کامل و جامع ی‬‎ پروژه پاورپوینت شمع کوبی انواع روش های آن ‬‎ رفتن به سايت…

مبانی نظری شناسایی رابطه بین مدیریت برنامه ها و اثربخشی برنامه های صدا و سیما

مبانی نظری شناسایی رابطه بین مدیریت برنامه ها و اثربخشی برنامه های صدا و سیما کارکردهای رسانه اثربخشی در رسانه اثربخشی برنامه های فرهنگی مدل های اثربخشی سازمانی الگوی مدیریت رسانه صدا و سیما عوامل…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی آموزش ریاضی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی آموزش ریاضی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه آموزش ریاضی مبانی نظری آموزش ریاضی پیشینه تحقیق آموزش ریاضی پیشینه داخلی آموزش ریاضی پیشینه خارجی آموزش ریاضی پیشینه پژوهش آموزش…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق طلاق

مبانی نظری و پیشینه تحقیق طلاق مبانی نظری طلاق مبانی نظری در مورد طلاق مبانی نظری و پیشینه تحقیق طلاق چارچوب نظری طلاق چارچوب نظری درباره طلاق چارچوب نظری در مورد طلاق پیشینه تحقیق طلاق…

دانلود پاورپوینت داروها

دانلود پاورپوینت داروها پاورپوینت داروها پاورپوینت انواع داروها پاورپوینت شناخت داروها رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت داروها جهت رشته  پزشکی  در قالب 20 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و…

پاورپوينت آموزش حديقه اول کتاب صمدیه

پاورپوينت آموزش حديقه اول کتاب صمدیه پاورپوينت حديقه اول صمدیه دانلود پاورپوينت حديقه اول صمدیه پاورپوینت درباره حديقه اول صمدیه رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوينت آموزش حديقه اول کتاب صمدیه جهت رشته زبان های…

پاورپوینت فناوری ارتباطات و اطلاعات و تحولات آموزشی

پاورپوینت فناوری ارتباطات و اطلاعات و تحولات آموزشی پاورپوینت فناوری ارتباطات و اطلاعات و تحولات آموزشی دانلود پاورپوینت فناوری ارتباطات و اطلاعات و تحولات آموزشی پاورپوینت فناوری ارتباطات اطلاعات و تحولات آموزشی آموزش فناوری ارتباطات…

پاورپوینت کاربرد GPS در زراعت

پاورپوینت کاربرد GPS در زراعت دانلود پاورپوینت gps پاورپوینت در مورد gps دانلود پاورپوینت کاربرد GPS در زراعت پاورپوینت کاربرد GPS در زراعت و انواع آن تحقیق در مورد پاورپوینت کاربرد GPS در زراعت رفتن…

پاورپوینت مدلهاي رشد اقتصادی

پاورپوینت مدلهاي رشد اقتصادی کلمات کلیدی : پاورپوینت مدلهاي رشد اقتصادی مدلهاي رشد اقتصادی تحقیق مدلهاي رشد اقتصادی مقاله مدلهاي رشد اقتصادی بررسی مدلهاي رشد اقتصادی تقسیم بندی مدلهای رشد نظريه رشد اقتصادي هارود- دومار…