چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رفتار مصرف کننده

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رفتار مصرف کننده

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه رفتار مصرف کننده
مبانی نظری رفتار مصرف کننده
پیشینه تحقیق رفتار مصرف کننده
پیشینه داخلی رفتار مصرف کننده
پیشینه خارجی رفتار مصرف کننده
پیشینه پژوهش رفتار مصرف کننده
پیشینه نظری رفتار مصرف کننده
ادبیات نظری رفتار مصرف کننده
چارچوب نظری رفتار مصرف کننده

رفتن به سایت اصلی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رفتار مصرف کننده عنوان نوشتار برای فصل دوم پایان نامه می باشد.

 

 

در راستای بررسی رفتار مصرف کننده، می توان گفت تمایل ارزیاب گرایانه یک مصرف کننده در جهت یا مخالف جهت هر عنصر محدوده بازار، نگرش او را تشکیل می دهد. نگرش ها به واسطه عواملی مانند عوامل درونی و شخصیتی مانند باور و تمایلات فردی آن ها سرچشمه گرفته و گاهی از عوامل بیرونی مثل درآمد، تأثیرگذاران خارجی و عوامل اقتصادی متأثر می شود. صاحب نظران تأثیر عوامل درونی و بیرونی بر خواسته های مشتر یها را بسیار با اهمیت تلقی کرده و معتقدند یک فرد برای هر نوع خرید باید با انجام یک سری فرآیند های ذهنی به خرید مبادرت کند(صمدی، 1382).

 

 

 

از نقطه نظر تاریخی دو گرایش عمده در مطالعه نگرش ها وجود داشته است. گرایش اول به دیدگاه سه بُعدی و در گرایش دوم نگرش به عنوان یک ساختارمجرد احساسی در نظر گرفته شده است. در گرایش اول که مبنای نظری این پژوهش را تعیین می کند، ابعاد نگرش شامل عنصر شناختی، عنصر احساسی و عنصر رفتاری است.عنصر شناختی از باورها و دانش مصرف کننده نسبت به یک شئ تشکیل شده است. درمورد هر شئ باورها و و اعتقادهایی وجود دارد که هرکدام منعکس کننده دانش فرد درمورد ویژگی های کالا است.  مصرف کننده با استفاده از باورهای خود، کالا یا خدمات را ارزیابی می کند. عنصر دوم، واکنش های احساسی درمورد یک کالا است که بُعد عاطفی نگرش نامیده می شود. با ابراز احساسات یک فرد نسبت به یک کالا و مثبت و یا منفی نگریستن به آن، درواقع ارزشیابی عاطفی خود را برای توصیف کالا اعلام کرده است. در عنصر سوم نیز فرد همان گونه که فکر می کند و تمایل دارد، تصمیم ها و تمایلات خود را عملی می کند.

 

 

 

 اندیشمندان تأثیر هر سه عنصر را به طور همزمان در خرید یک کالا توسط مشتری مهم تلقی کرده و نگرش افراد را متشکل از درجات کم یا زیاد این سه بُعد می دانند.هاوکینزمعتقد است سه بعد نگرش، تحت تأثیر هفت عامل انگیزه، توانایی، مقایسه،اطلاعات، تأثیر گروه بر تصمیم، زمان خرید و دشواری سنجش قرار می گیرند. وی بیان می کندکه ممکن است یک فرد نتواند بر اثر این عوامل، میان ابعاد نگرش هماهنگی ایجاد کند. موارد ذکرشده اهمیت ابعاد نگرش و تأثیر آن بر خرید را بررسی می کند(هاوکینز، 2007) در ادامه تأثیر کارکردهای نگرش بر خرید مشتریان بررسی می شود. مطالعات گوناگون برای این نگرش چهار کارکرد معرفی کرده اند. این کارکردها شامل کارکردهای دانشی، ارزشی، انتفاعی و تدافعی است. محققان معتقدند یک مصرف کننده با ساخت دهی باورهایش درمورد یک محصول به آن واکنش نشان می دهد.

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رفتار مصرف کننده

چکیده    1
1-6- تعریف مفاهیم و متغیرها    2
1-7- قلمرو تحقیق    3
فصل دوّم    3
مروري بر تحقيقات    3
انجام شده    3
2-13- بررسی رفتار مصرف کننده    4
2-13-1- تعریف رفتار مصرف کننده    6
2-13-2- مفاهیم کلیدي رفتار مصرف کننده    6
2-13-3- مدل نیکوزیا    8
2-13-4- مدل هوارد – شث    8
2-13-5- مدل کاتلر برای رفتار خرید مشتری    10
2-14- فرآیند تصمیم گیري مشتری در خرید    11
2-15- چهارچوب نظری    12
تصویر 1-2- قالب و چارچوب تجارت الکترونیک    13
2-16- پیشینه تحقیق    14
2-16-1- پیشینه تحقيقات انجام شده در داخل کشور    14
2-16-2- پیشینه تحقيقات انجام شده در خارج از کشور    16

 

 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی

 

پاورپوینت آشنایی با دیود و بررسی آن ( همراه با مثالهای تشریحی)

پاورپوینت آشنایی با دیود و بررسی آن ( همراه با مثالهای تشریحی) پاورپوینت آشنایی با دیود و بررسی آن دیود ایده آل محافظت از دیود یکسوساز دیودی گیت دیودی فیزیک دیود مشخصات دیود واقعی آنالیز…

رژیم حقوقی دریای خزر

رژیم حقوقی دریای خزر دانلود مقاله رژیم حقوقی دریای خزر حقوق دریاها چند مكانیسم مناسب برای شراكت منابع نفتی وغیر نفتی دریای خزر سهم ایران از دریای خزر كنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر سیستم همکاری…

پاورپوینت بررسی کاربرد GIS در سیستم گاز رسانی

پاورپوینت بررسی کاربرد GIS در سیستم گاز رسانی پاورپوینت بررسی کاربرد GIS در سیستم گاز رسانی مبانی طراحی، گسترش و مدیریت شبکه هاي گاز رسانی شهري نقش GIS در شبکه گاز رسانی شهري طراحی و…

پاورپوینت پروژه مهندسی نرم افزار با عنوان بیمارستان

پاورپوینت پروژه مهندسی نرم افزار با عنوان بیمارستان پاورپوینت پروژه نرم افزار با عنوان بیمارستان پاورپوینت پروژه مهندسی نرم افزار پاورپوینت پروژه نرم افزار پاورپوینت مهندسی نرم افزار با عنوان بیمارستان پاورپوینت پروژه نرم افزار…

پرسشنامه ارزیابی علل تاثیرگذار بر فساد اداری از نگاه کارکنان سازمان

پرسشنامه ارزیابی علل تاثیرگذار بر فساد اداری از نگاه کارکنان سازمان پرسشنامه عوامل موثر بر فساد اداری پرسشنامه فساد اداری سازمانهای دولتی پرسشنامه فساد اداری در سازمان های دولتی پرسشنامه عوامل موثر بر فساد اداری…

نظریه های هیجان خواهی و بررسی ویژگی های افراد هیجان خواه

نظریه های هیجان خواهی و بررسی ویژگی های افراد هیجان خواه تاریخچه هیجان خواهی مولفه های هیجان خواهی نظریه های هیجان خواهی ویژگی های افراد هیجان خواه پایان نامه هیجان خواهی دانلود پایان نامه هیجان…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه رویکردهای یادگیری دانشجویان مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان پیشینه داخلی رویکردهای یادگیری دانشجویان…

بررسی نقش عوامل طبیعی موثر بر روند توسعه فیزیکی شهرستان شهریار

بررسی نقش عوامل طبیعی موثر بر روند توسعه فیزیکی شهرستان شهریار عوامل گسترش شهرها اقلیم شهریار از نظر تقسیم بندی اقلیمی کوپن گروه زمین های آبرفتی شهریار علل رواج شهرنشینی و پیدایش شهرهای بزرگ روند…

پاورپوینت سیستم های پوسته ای و انواع آن

پاورپوینت سیستم های پوسته ای و انواع آن پاورپوینت سازه های پوسته ای فلزی پاورپوینت رفتار سازه های پوسته ای پاورپوینت نحوه اجرای سازه های پوسته ای پاورپوینت تحلیل سازه های پوسته ای پاورپوینت پوسته…

پاورپوینت درصد پیشرفت برنامه ای و واقعی و فرآیند کنترل پروژه

پاورپوینت درصد پیشرفت برنامه ای و واقعی و فرآیند کنترل پروژه پاورپوینت انواع درصد پیشرفت پروژه پاورپوینت پیشرفت برنامه ای پاورپوینت پیشرفت واقعی پاورپوینت فرآیند کنترل پروژه پاورپوینت کنترل پروژه رفتن به سايت اصلي دانلود…