پروپوزال بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش

پروپوزال بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش

پروپوزال ساختار سازمانی
پروپوزال مدیریت دانش
تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش
رابطه ساختار سازمانی بر مدیریت دانش
استقرار مدیریت دانش در شرکتها
استقرار مدیریت دانش در شرکتهای فعال شهید رجائی
پروپوزال تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود پروپوزال پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش در شرکتهای فعال منطقه ویژه اقتصادی شهید رجائی بندر عباس

 

 

 

 

 

 

مقدمه

اهمیت مقوله دانش در دهه های اخیر رشد روزافزونی داشته است که این امر ناشی از تمرکز بر دانش به عنوان یکی از منابع استراتژیک سازمان می باشد. امروزه سازمان ها یکی از راه های تمایز خود از سازمان های دیگر را در افزایش میزان دانش بنیانی سازمانی خود جستجو می کنند تا بتوانند از طریق آن به سطوح بالاتری از کارایی و نوآوری دست یابند. توانایی سازمان ها در یکپارچه سازی و هماهنگ نمودن دانش به عنوان یکی از راه های دستیابی و حفظ مزیت های رقابتی تلقی می گردد.

 

والتراتال 2006 به جهت افزایش اهمیت دانش در سازمان ها، مقوله مدیریت دانش به عنوان یک مبحث مهم وارد سازمان های امروزی گردیده است. مدیریت دانش، فرآیندی است که به واسطه آن سازمان ها در زمینه یادگیری (درونی کردن دانش)، کدگذاری دانش (بیرونی کردن دانش)، توزیع و انتقال دانش، مهارت هایی را کسب می کنند (ابطحی و صلواتی 1385). اهمیت مدیریت در سازمان ها لزوم به کارگیری استراتژی هایی را در این زمینه ضروری نموده است. مکاتب مختلفی از استراتژی های مدیریت دانش در سازمان ها وجود دارد که هر کدام از جنبه-های مختلف به بیان استراتژی های مدیریت دانش پرداخته اند. ساختار سازمانی در این بین به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت استراتژی های مدیریت دانش قلمداد می گردد به همین جهت در این پژوهش سعی گردیده است تا ضمن بیان ساختارهای سازمان های دانش محور به بررسی رابطه میان مولفه های ساختار سازمانی ( پیچیدگی، رسمیت و تمرکز ) با مدیریت دانش بپردازد.

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

مدیریت دانش

ساختار سازمانی

تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش

شرکتهای فعال منطقه ویژه اقتصادی شهید رجائی بندر عباس

 

 

 

 

بیان مساله تحقیق: 

جهان پس از گذر از انقلاب صنعتی كه سرمایه‌های انسانی و مادی منبع اصلی آن بود، امروز شاهد انقلاب اطلاعاتی می‌باشد كه در آن منبع ارزشمند، خلق ثروت و درآمد دانش است. در اقتصادهای دانش محور امروزی دانش به عنوان منبع كلیدی محسوب می‌شود كه باید همانند جریان نقدینگی، منابع انسانی و یا مواد اولیه مدیریت شود. در چنین شرایطی تنها سازمانی می‌تواند عملكرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد كه بتواند از دانش به عنوان یك مزیت رقابتی پایدار بهره گیرد. (استون،1996،685)

اگر در قرن بیستم با ارزش ترین دارایی شرکت ها تجهیزات تولید آنها بوده است، در قرن بیست یکم کارکنان دانشی و بهره وری آنان مهم ترین و ارزشمند ترین دارایی تلقی می شود.(هانگ،2009) امروزه اقتصاد جهان از یک اقتصاد تولیدگرا با اقتصادی مبتنی بردانش و خدمات، جایی که کالای اصلی دانش و اطلاعات به شمار می آید، تغییر کرده است؛ به طوری که موضوع حیاتی در اقتصاد جهانی امروزی، مدیریت موثر سرمایه های فکری و دانش است. با گسترش جهانی شدن، اقتصاد سازمان ها با فشار روز افزون برای اداره موثر سرمایه های فکری خود مواجه می شوند.(والکزاک،2005،ص331)

 

سازمان های سلسله مراتبی و بزرگی که زمانی به لحاظ تسهیلات فیزیکی و زیرساخت های توسعه ای خود رسوخ ناپذیر تلقی می شوند، امروزه در پاسخ به محیط ناپایدار و نیز برآوردن نیاز مشتریان و مخاطبان خود از حیث ارائه سریع کالاها و خدمات، با مشکل مواجه شده اند. بنابرنظر مدیران، برای بقا در محیط های پیچیده و پویا، ضروری است که سازمان ها از چابکی و انعطاف پذیری لازم برخوردار باشند و در اداره دانش به صورت کارا عمل کنند. با این وجود اکثر مدیران، سازمان ها در درک جنبه های عملی مدیریت دانش ، با مشکل روبرو شده اند.

با توجه به محیط بسیار پیچیده و متغیر کنونی سازمان ها دیگر همچون گذشته قادر به پیش بینی وضعیت آینده نیستند.چنین شرایطی محصول جهانی شدن و فناوری اطلاعات و ارتباطات است (شریفی و اسلامیه، 1387) ؛ از طرفی پارادیم مدیریت نیز طی چندین مرحله مشخص، تکامل و تغییر یافته است. یکی از عوامل محوری در جریان این تغییر، ساختار سازمانی است. ساختار سازمانی، نیروی اصلی تغییر است، چرا که شالوده و چارچوبی برای همه تصمیمات و فرایندهای سازمانی است( وانگ و احمد،2003)

 

بنابراین تمامی سازمان ها و شرکت ها؛ از تغییرات عصر حاضر مصون نبوده و می بایست از راه به روز شدن و متناسب سازی ساختار سازمانی خود و ایجاد بستر مناسب برای استقرار مدیریت دانش در سازمان های خود، افراد و کارمندان  را برای رویارویی با تغییرات آماده نمایند و توانایی تطبیق با شرایط و تغییرات سریع را افزایش دهند.گلد، مالهاترا و سگارز(2001) در بررسی اثر بخشی مدیریت دانش از دیدگاه قابلیت های سازمانی می گویند زیر ساخت های دانش از قبیل فن آوری، ساختار و فرهنگ پیش زمینه فعالیت های فرایند کسب، تبدیل، به کارگیری و نگهداری دانش هستند.(لئو و ویو،2010) به علاوه تحقیقی در 431 موسسه آمریکایی و اروپایی نشان می دهد که  مقاومت در مقابل ایجاد و استقرار مدیریت دانش علل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به فقدان فرهنگ تصویری از استراتژی جمعی در سازمان، محدودیت فن آوری و ارتباطات، نبود سیستم انگیزشی و شرایط محیط کاری اشاره کرد.(افرازه،1386،ص 142) این تحقیق می گوید در 25 درصد مواقع، ساختار سازمانی نامناسب، مانع اصلی در استقرار مدیریت دانش است. بنابراین تغییرات شدید و مداوم محیطی، پرداختن به امر مدیریت دانش را الزامی می سازد و از سویی دیگر، بدون وجود ساختاری مناسب که از این فرایند حمایت کند، استقرار مدیریت دانش امکان پذیر نخواهد بود.

 

مدیریت دانش به لحاظ نظری و ذهنی نوعی محاسبات و برنامه‌های رایانه‌ای همراه با تشریك مساعی سازمانی است (پولانی,1969 ,105). اهمیت دانش تا حدی است كه از آن به عنوان عامل تعیین كننده موفقیت در سطوح مختلف فردی، سازمانی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی مطرح شده است. مدیریت دانش شیوه جدیدی برای تفكر در مورد سازمان و تسهیم منابع فكری و خلاقانه است. طبق تعاریف ارائه شده از طرف اندیشمندان مختلف، مدیریت دانش از ابعاد مختلف تشكیل می‌شود. طبق مدل نیومن دكنهراد  مدیریت دانش از چهار بعد خلق دانش، حفظ و نگهداری دانش، تسهیم دانش و به كارگیری دانش تشكیل شده است.

 

در یك نگاه كلی می‌توان گفت مدیریت دانش می‌تواند همان سازماندهی داشته‌ها و اطلاعات مخفی باشد، یعنی تلاش برای به دست آوردن دانش ضروری، اشتراك اطلاعات در داخل یك سازمان و تأكید بر تقویت حافظه سازمانی به منظور بهبود روند تصمیم‌گیری، افزایش تولید و حمایت از نوآوری در سازمان است. در سال‌های اخیر منبع اصلی مزیت رقابتی از كارایی و كیفیت به نوآوری و یادگیری تغییر یافته است (استون،1996،685)با این توجه به  مباحث ذکر شده در این تحقیق بر آن هستیم تا با شناخت بیشتر و بهتر مولفه های ساختار سازمانی به بررسی تاثیر اشکال سازمانی متفاوت و پیامد های بر استقرار مدیریت دانش در سازمان بپردازیم. بنابراین با توجه به نتایج تحقیقات صورت گرفته در زمینه ساختار سازمانی و تاثیر آن بر استقرار مدیریت دانش درسازمان، در این پژوهش تلاش خواهد شد تا میزان تاثیر ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش درشرکت های فعال در منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی را مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اول:کلیات تحقیق 6

مقدمه 6

1-1بیان مساله تحقیق: 7

1-2بیان اهمیت وضرورت انجام تحقیق : 10

1-3 اهداف پژوهش 13

1-4 مدل تحلیلی تحقیق : 13

1-5 فرضیه اصلی : 14

1-6 قلمرو موضوعی : 15

1-7 بر آورد حجم نمونه و روش نمونه گیری 16

1-7-2 ابزار گرد آوری داده ها : 17

1-8  روش تجزیه وتحلیل داده ها: 18

1-9  تعاریف متغیر ها و داده ها : 19

 

فصل سوم:روش تحقیق 86

مقدمه 86

3-1- روش تحقیق 87

3-2- روش و ابزار گرد آوری اطلاعات : 89

3-3 قلمروهای تحقیق: 90

ب)  قلمرو مکانی : 90

3-4 پرسشنامه: 90

جدول 3-1): مقیاس متغیرها 91

نحوه امتیازدهی و اعتباریابی پرسشنامه مدیریت دانش سازمانی سازمانی 92

3-5- اعتبار و روایی  ابزار تحقیق 93

الف) تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه: 93

ب) تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه ها: 94

جدول 3-3) جدول میزان پایایی ساختار سازمانی و مدیریت دانش 96

3-6- مقیاس (ابزار) اندازه گیری 96

3-7- جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری: 96

الف. آمار توصیفی: 98

ب. آمار استنباطی: 98

الف) روش همزمان،    ب)روش گام به گام،     ج) روش سلسله مراتبی. 101

– ساختار طرح پژوهشی. 102

« تجـزیـه و تحلیـل پـژوهـش» 103

 

منابع و مآخذ :

 

 

 

 

 

بررسی راهکار حقوق کیفری ایران به خشونت علیه زنان

بررسی راهکار حقوق کیفری ایران به خشونت علیه زنان کلمات کلیدی : خشونت علیه زنان عوامل خشونت علیه زنان ضرورت تحقیق خشونت علیه زنان راههای پیشگیری از خشونت علیه زنان دانلود پایان نامه خشونت علیه…

بررسی مقایسه ای اکراه با موارد مشابه آن

بررسی مقایسه ای اکراه با موارد مشابه آن اکراه موارد مشابه اکراه مقایسه اکراه با موارد مشابه دانلود پایان نامه اکراه دانلود پایان نامه رشته حقوق بررسی مقایسه ای اکراه با موارد مشابه آن رفتن…

پروپوزال و طرح تفصیلی تاثیر بکارگیری مدیریت استعداد بر تعهد سازمانی کارکنان

پروپوزال و طرح تفصیلی تاثیر بکارگیری مدیریت استعداد بر تعهد سازمانی کارکنان پروپوزال مدیریت استعداد مدل مفهومی مدیریت استعداد پروپوزال تعهد سازمانی کارکنان ناجا رابطه مدیریت استعداد و تعهد سازمانی بکارگیری مدیریت استعداد در بین…

فصل دوم پایان نامه مهارت های اجتماعی

فصل دوم پایان نامه مهارت های اجتماعی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مهارت های اجتماعی مبانی نظری مهارت های اجتماعی پیشینه تحقیق مهارت های اجتماعی پیشینه داخلی مهارت های اجتماعی پیشینه خارجی مهارت…

بومی سازی جایگزین ها و راهکارهای کاهش جمعیت کیفری

بومی سازی جایگزین ها و راهکارهای کاهش جمعیت کیفری زندان بومی سازی جایگزین ها سیاست جنایی جمعیت کیفری زندان زدایی تورم دانلود پایان نامه رشته حقوق بومی سازی جایگزین ها راهکارهای کاهش جمعیت کیفری خرید…

پاورپوینت تامین مالی خارج از ترازنامه

پاورپوینت تامین مالی خارج از ترازنامه پاورپوینت تامین مالی خارج از ترازنامه چیست پاورپوینت تامین مالی خارج از ترازنامه یعنی چه پاورپوینت تامين مالي خارج از ترازنامه پاورپوینت تامین مالی خارج از ترازنامه در ایران…

دانلود پایان نامه سقط جنین

دانلود پایان نامه سقط جنین سقط جنین دانلود پایان نامه سقط جنین قاعده نفی عسر و حرج دانلود پایان نامه رشته حقوق ارکان جرم در ایران مجازات سقط جنین رفتن به سایت اصلی دانلود پایان…

بازتاب سلسله تیموری درنقاشیهای دیواری اوایل این دوره

بازتاب سلسله تیموری درنقاشیهای دیواری اوایل این دوره نقاشی نقاشیهای دیواری نقش سلسله تیموری در نقاشیهای دیواری دانلود مقاله بازتاب سلسله تیموری درنقاشیهای دیواری اوایل این دوره خرید مقالات هنر و گرافیک سیستم همکاری در…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش باورهای خودکارآمدی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش باورهای خودکارآمدی فصل دوم پایان نامه باورهای خودکارآمدی مبانی نظری باورهای خودکارآمدی پیشینه تحقیق باورهای خودکارآمدی پیشینه داخلی باورهای خودکارآمدی پیشینه خارجی باورهای خودکارآمدی پیشینه پژوهش باورهای خودکارآمدی پیشینه نظری…

سلامت روان از نظر مکاتب و دیدگاههای مختلف

سلامت روان از نظر مکاتب و دیدگاههای مختلف ابعاد امنیت روانی ابعاد سلامت روان ملاك های سلامت روان عوامل موثر بربهداشت روانی سلامت روان از دیدگاههای مختلف سلامت روانی از نظر مکاتب مختلف مکانیزم روانی…